Δωρεάν Εγγραφή

[ultimatemember form_id="1649"]

Πως θα μάθουμε σε ένα παιδί να μαζεύει τα παιχνίδια του;

Κοινοποίηση

Πολλοί γονείς έχουν την προσδοκία ή την απαίτηση από τα παιδιά τους να μαζέψουν τα παιχνίδια τους. Αρκετές φορές το μάζεμα παιχνιδιών μπορεί να είναι η αιτία για καυγάδες, φωνές ή ακόμα και απειλές που μπορούν να δημιουργήσουν ένταση και αρνητικά συναισθήματα στην καθημερινότητα μιας οικογένειας.

Τα παιδιά έχουν ένα ταλέντο στο να καταστρέφουν πράγματα αλλά και γενικά να προκαλούν ένα χάος στο σπίτι. Είναι η φύση τους αυτή, να πιέζουν τα όρια, να πιέζουν τις καταστάσεις και να βρίσκουν σε όλα το αστείο και το παιχνίδι.

Όμως αυτό δεν μπορεί πάντα να συμβαίνει. Οι γονείς ή οι φροντιστές των παιδιών αρκετές φορές προσπαθούν να ισορροπήσουν μεταξύ της αγγαρείας και του παιχνιδιού και να δημιουργήσουν τρόπους για να πείσουν τα παιδιά ώστε να μαζέψουν τα παιχνίδια τους. Κάποιες φορές με πίεση, κάποιες φορές με παιχνίδι υπάρχουν στιγμές που τα καταφέρνουν και άλλες πάλι όχι.

Σε αυτό το άρθρο θα λύσουμε το θέμα μάζεμα παιχνιδιών, μια για πάντα! Θα δούμε αναλυτικά γιατί τα παιδιά δεν θέλουν να μαζεύουν, θα δούμε από ποια ηλικία μπορούν να μαζεύουν και τέλος θα δούμε 5 συμβουλές επιτυχίας από την βιβλιογραφία αλλά και γονείς που τα έχουν καταφέρει.

Γιατί τα παιδιά δεν μαζεύουν τα παιχνίδια τους;

Το μάζεμα παιχνιδιών είναι μια δεξιότητα του γονέα. Άσχετα αν η πράξη που χρειάζεται πρέπει να γίνει από το παιδί για να ζητήσουμε από ένα παιδί να μαζέψει τα παιχνίδια του θα πρέπει να το διδάξουμε αλλά και να μας βλέπει.

Ένα παιδί μπορεί να θεωρήσει βαρετό το να μαζέψει τα παιχνίδια του καθώς η χρησιμότητα του παιχνιδιού χάνεται όταν τελειώσει το παιχνίδι. Γιατί να βάλω τον σούπερ-ήρωα μέσα στο κουτί, αφού έπαιξα και εδώ δεν προκαλεί κάτι κακό, τον πετάω κάτω και έφυγα!

Η λογική των παιδιών στο μάζεμα των παιχνιδιών απέχει έτη φωτός από αυτό που θεωρούμε εμείς οι ενήλικες καθαρό δωμάτιο. Χρειάζεται να είμαστε το παράδειγμα στα παιχνίδια τους, στα δικά μας “παιχνίδια” αλλά και να επισημαίνουμε αρκετές φορές τι πρέπει να γίνει.

Ένα παιδί που βλέπει τον μπαμπά του “να παίζει με την ψησταριά του” και στη συνέχεια να την καθαρίζει και να την μαζεύει δίνει ένα ωραίο σημάδι στο παιδί να κάνει το ίδιο με τα δικά του παιχνίδια.

Πότε τα παιδιά μπορούν να μαζέψουν τα παιχνίδια τους;

Από 18 μηνών έως 3 ετών

Σε αυτή την ηλικία το μάζεμα παιχνιδιών είναι περισσότερο κομμάτι ιεροτελεστίας παρά κομμάτι συνειδητής πράξης. Ένα παιδί δεν μπορεί να καταλάβει στους 20-28 μήνες πως πρέπει να μαζέψει τα παιχνίδια του αλλά μπορεί να καταλάβει πως “Παίζω με αυτό – το βάζω στο κουτί – παίζω με κάτι άλλο”. Επίσης καλό είναι να γνωρίζουμε πως σε αυτές τις ηλικίες μπορούμε ακόμα πιο πρακτικά να περιορίσουμε τον χώρο που παίζει ένα παιδί ώστε να έχουμε μικρότερο χάος για μάζεμα!

Από 3 ετών και άνω

Σε αυτή την ηλικία το παιδί αναπτύσσει και άλλες δεξιότητες που μπορούν να το βοηθήσουν ακόμα περισσότερο στο μάζεμα των παιχνιδιών. Αρχίζει να δημιουργεί πιο περίπλοκη σκέψη και μπορεί να συνδέσει την πράξη με το αποτέλεσμα. Μπορούμε δηλαδή να βάλουμε ξεκάθαρα όρια σε ένα παιδί 4 ετών π.χ. “Όταν μαζέψεις τα παιχνίδια σου, μπορείς να δεις τηλεόραση”.

Μαζεύει τα παιχνίδια του

5  συμβουλές για το μάζεμα των παιχνιδιών

Στο συγκεκριμένο άρθρο όπως τονίσαμε και στην αρχή, θα δώσουμε 5 συμβουλές που μπορείτε να εφαρμόσετε άμεσα στην καθημερινότητα σας με τα παιδιά για να καταφέρετε το μάζεμα των παιχνιδιών.

Σαν βασική συμβουλή πρέπει να κρατήσουμε στο μυαλό μας πως η φαντασία και η διασκέδαση δεν πρέπει να λείπει, επειδή όπως είπαμε και πιο πάνω τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν τη συγκεκριμένη υποχρέωση ειδικά τα παιδιά κάτω των τεσσάρων ετών.

1.Μείωσε τα παιχνίδια!

Το πρώτο φάουλ των γονέων είναι ο καταιγισμός και το τεράστιο ανοιχτό όριο που έχουν με τον έξω κόσμο. Ένα παιχνίδι ο παππούς, άλλο ένα ο θείος, ήρθε για επίσκεψη μια θεία έφερε άλλο ένα και η λίστα συνεχίζεται μέχρι να φτάσουμε στα γενέθλια του!

Εκεί από τη μια μέρα στην άλλη ένα παιδί έρχεται αντιμέτωπο με 10 ή 20 καινούρια παιχνίδια! Είναι αδύνατο να μπορέσει να διαχειριστεί τη χαρά του, να βρει θέση για αυτά τα παιχνίδια και φυσικά να τα…μαζέψει.

Άρα, σταδιακά, εμφανίζουμε παιχνίδια από γιορτές, κάνουμε ξεσκαρτάρισμα ανά 3 μήνες και προσπαθούμε μαζί με το παιδί να κάνουμε καταγραφή αναγκών. Πρέπει δηλαδή να ξέρω με πόσα παιχνίδια θέλω και μπορώ να παίζω.

2.Κάντο μαζί του (όσο χρειαστεί)

Τα παιδιά χρειάζονται παραδείγματα! Από την συμπεριφορά μας στο πάρκο ή στον χαιρετισμό ενός φίλου σε ένα σούπερ μάρκετ, μέχρι και το μάζεμα ρούχων ή παιχνιδιών. Χρειάζεται να έχουμε την απαραίτητη υπομονή και να τονίζουμε τις λέξεις αλλά και τις πράξεις κάθε φορά που μαζεύουμε.

Μπορεί να αφήνεις το παιδί σου να παίζει μόνο του και εσύ να είσαι στην κουζίνα ή μπορεί απλά το παιδί σου να σε θέλει συνεχώς μαζί του για να παίξει. Η απόκριση σου στο τέλος του παιχνιδιού πρέπει να είναι πάντα η ίδια. Χρειαζόμαστε συνέπεια, συνέχεια και παράδειγμα!

3.Μέρος για τα πάντα

Για να μπορέσει ένα παιδί να μαζέψει τα παιχνίδια του, θα πρέπει να υπάρχει προβλεψιμότητα στο περιβάλλον. Απλά και κατανοητά δηλαδή θα πρέπει να ξέρει που μπαίνουν τα παιχνίδια του.  Χρησιμοποίησε κουτιά, ταμπελάκια αλλά και νοητικά σημάδια π.χ. στο κόκκινο κουτί μπαίνουν τα αυτοκινητάκια, στο πράσινο οι πλαστελίνες κ.ο.κ.

Με αυτό τον τρόπο το μάζεμα των παιχνιδιών θα γίνει μια ιεροτελεστία με αποτέλεσμα να γίνεται συνήθεια στο μυαλό του παιδιού. Αν δεν υπάρχει σταθερό μέρος και μεγάλος όγκος παιχνιδιών, τα αποτελέσματα δυστυχώς θα είναι αντίθετα!

4.Θετική ενίσχυση

“Μα τα μάζεψες μόνος σου! Αυτό είναι υπέροχο!”
“Το να τα βάλεις στα κουτιά χωρίς την βοήθεια μου, ήταν πραγματικά δύσκολο, πως τα κατάφερες, θα μου πεις;”

Μπορείς να ενισχύσεις την αυτοπεποίθηση του παιδιού σου αλλά και την όρεξη του για να μαζέψει τα παιχνίδια του επιβραβεύοντας την σκέψη και την προσπάθεια του. Μπορείς να του ζητήσεις τον τρόπο που το έκανε, τον ρυθμό και να συνεχίσετε μια κουβέντα για το παιχνίδι του.

Αν υπάρχει συνέπεια στην επιβράβευση θα δεις πως χρειάζονται λίγες μέρες μέχρι να καταφέρεις το παιδί να μαζεύει μόνο του τα παιχνίδια!

5.Παίξε μαζί του ή τραγούδα!

Όλα είναι πιο απλά και πιο όμορφα στον κόσμο της φαντασίας, ακόμα και το μάζεμα των παιχνιδιών. Αν διαβάζεις παραμύθια στο παιδί σου, αν του έχεις μιλήσει για νεράιδες και ξωτικά, αν λέτε τραγούδια ή στήνεις ένα κάστρο από σεντόνια και καρέκλες στο σαλόνι, τότε μπορείς να τα καταφέρεις περίφημα.

Δημιουργήστε ένα μικρό ποιηματάκι, βρείτε ένα χαρακτηριστικό τραγούδι ακόμα και χωρίς στίχους και χρησιμοποίησε το ως ερέθισμα για να ξεκινήσετε το μάζεμα. Με μια μητέρα που είχε πρόβλημα με το μάζεμα των παιχνιδιών αλλάξαμε το γνωστό τραγούδι χόκυ-πόκυ βάζοντας στίχους για το μάζεμα.

Η φαντασία είναι η κινητήριος δύναμη των παιδιών και μπορεί να μας βοηθήσει στο μάζεμα παιχνιδιών αλλά και στην ανάπτυξη περισσότερων δεξιοτήτων.

Επίλογος

Το μάζεμα παιχνιδιών ειδικά στις μικρές ηλικίες είναι ένας μπελάς για τους γονείς. Τα παιδιά τραβούν τα όρια, καθώς εξελικτικά χρειάζεται να καταστρέψουν και να δημιουργήσουν χάος για να καταλάβουν πως λειτουργεί ο κόσμος. Εμείς ως ενήλικες χρειάζεται να βρούμε την χρυσή τομή!

Όταν οι προσδοκίες είναι χαμηλές, όταν κάθε πράγμα έχει τι θέση του, όταν δημιουργούμε τις συνθήκες για παιχνίδι και θετική προσοχή, τα πράγματα θα πάρουν τον δρόμο τους. Μην ξεχνάτε πως το μάζεμα παιχνιδιών είναι μια αγγαρεία, μια δουλειά του σπιτιού, που τα παιδιά βαριούνται και θέλουν να αποφύγουν καθώς τα γεμίζει αρνητικά συναισθήματα όταν γίνεται καταναγκαστικά.

Με τις συμβουλές που σας δώσαμε αλλά και την υπομονή σας, θα πετύχετε την συνεργασία των παιδιών αλλά και την ομαλή συμβίωση σε ένα καθαρό σπίτι!


Άρθρο του Ιωάννη Γλωσσόπουλου στην FrezyLand

Ενημέρωση κάθε μήνα στο Email σου

Nέα άρθρα, βίντεο και δωρεάν σεμινάρια

Περισσότερα άρθρα

Χρειάζεσαι βοήθεια;

Τα σεμινάρια του Kidnest αποτελούν σημαντικό βοήθημα για σένα. Με πρακτικές συμβουλές που θα σου δώσουν την αυτοπεποίθηση που χρειάζεσαι!

Ιωάννης Γλωσσόπουλος