Δωρεάν Εγγραφή

[ultimatemember form_id="1649"]

Πειθαρχία ή τιμωρία; Ποιες οι διαφορές και τι είναι τελικά το σωστό;

Κοινοποίηση

Είναι η πειθαρχία και η τιμωρία το ίδιο πράγμα; Οι άνθρωποι συχνά χρησιμοποιούν τους όρους στις συναναστροφές τους και πολλές φορές τους μπερδεύουν, αλλά υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ των δύο.

Η πειθαρχία είναι ένας τρόπος να μάθετε στα παιδιά να ακολουθούν κανόνες ή να διορθώνουν την ανεπιθύμητη συμπεριφορά. Υπάρχει αρνητική πειθαρχία και θετική πειθαρχία.

Η τιμωρία είναι μια μορφή αρνητικής πειθαρχίας. Συχνά χρησιμοποιείται για να απαλλαγούμε ή να τερματίσουμε μια συμπεριφορά. Η θετική πειθαρχία, η οποία μερικές φορές είναι γνωστή ως διορθωτικές συνέπειες ή θετική καθοδήγηση, λειτουργεί εξίσου γρήγορα. Και μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική από την τιμωρία.

Όταν τα παιδιά φέρονται χωρίς σεβασμό ή δεν υπακούουν στους κανόνες, μπορεί να σπεύσετε να τους δώσετε μια συνέπεια που θα τα κάνει αρκετά δυστυχισμένα για να σταματήσουν αυτό που κάνουν. Είναι μια κοινή απάντηση όταν αισθάνεστε απογοητευμένοι, θυμωμένοι ή απλά κουρασμένοι. Αλλά δεν είναι πιθανό να αλλάξει τη συμπεριφορά των παιδιών μακροπρόθεσμα.

Εξετάστε αυτό το σενάριο: η Μαρία και ο Γιώργος μαλώνουν όλο το απόγευμα για τους μαρκαδόρους. Το ένα παιδί σπρώχνει το άλλο και αρχίζουν να μαλώνουν. Μπορεί να πείτε: «Και οι δύο, σταματήστε! Δεν επιτρέπεται να βγείτε έξω σήμερα! »

Αυτό είναι τιμωρία. Μπορεί να σταματήσει τη συμπεριφορά αυτή τη στιγμή, αλλά δεν πρόκειται να διδάξει στη Μαρία και τον Γιώργο τις δεξιότητες που χρειάζονται για να πάρουν μια καλύτερη απόφαση την επόμενη φορά που θα διαφωνήσουν.

Όταν χρησιμοποιείτε θετική πειθαρχία, μπορείτε να πείτε: «Δώσε μου τα χρωματιστά μολύβια. Κανείς από τους δύο δεν μπορεί να τα χρησιμοποιήσει αυτήν τη στιγμή. Μαρία, πάρε μια βαθιά ανάσα. Τώρα χρησιμοποίησε τις ασκήσεις «εγώ νιώθω» που κάναμε χθες για να πείτε στον Γιώργο γιατί είσαι αναστατωμένη ». Μπορεί ακόμα να νιώθετε εκνευρισμένοι και απογοητευμένοι. Αλλά θα ξέρετε ότι προετοιμάζεστε για ένα καλύτερο αποτέλεσμα την επόμενη φορά.

Η θετική πειθαρχία αποθαρρύνει τη συμπεριφορά. Διδάσκει επίσης στα παιδιά προσδοκίες και διαχείριση καταστάσεων. Βοηθά τα παιδιά να δουν ότι υπάρχει σύνδεση μεταξύ αυτού που κάνουν και αυτού που θα συμβεί στη συνέχεια – των φυσικών και λογικών συνεπειών.

Ας δούμε περισσότερα σχετικά με την τιμωρία έναντι της πειθαρχίας.

Τιμωρία: Αρνητική πειθαρχία

Στην τιμωρία, αυτό που κάνουμε είναι να αντιδράσουμε χωρίς να υπάρχει σκοπός για απάντηση ή συζήτηση του γεγονότος. Είναι η κύρια διαφορά με την πειθαρχία καθώς στην πειθαρχίας έχουμε σκοπό να απαντήσουμε σε αυτό που έγινε και όχι να αντιδράσουμε.

Επίσης, στην τιμωρία έχουμε την διάθεση να χρησιμοποιήσουμε την δύναμη που έχουμε στα παιδιά με σκοπό την άμεση επιβολή μιας άσχετης συνέπειας, νομίζοντας πως μόνο έτσι θα καταλάβουν τι έγινε.

Με αυτό τον τρόπο εστιάζουμε στο παιδί με αρνητικότητα, βάζοντας πρόσημο σε όλο το χαρακτήρα του. Για παράδειγμα δεν είναι λίγες φορές που ακούτε παιδιά ή ενήλικες να μιλάνε συνεχώς για “κακό” παιδί. Δείχνουμε με λίγα λόγια πως εμείς μπορούμε να πάρουμε την συμπεριφορά ενός παιδιού και να φέρουμε την τάξη άμεσα, χωρίς συζήτηση και μάθηση ώστε το παιδί να μπορεί σε επόμενες καταστάσεις να διαχειριστεί από μόνο του την κατάσταση.

Οι συνέπειες επίσης, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, είναι άσχετες με την πράξη. Για παράδειγμα, τα παιδιά δεν μπορούσαν να μοιραστούν τους μαρκαδόρους, άρα δεν θα μπορούσαν να βγουν από το σπίτι. Φυσικά, τα παιδιά δεν μπορούν να κατανοήσουν γιατί γίνεται αυτό, καθώς δεν υπάρχει σύνδεση αιτίας αποτελέσματος σε αυτό που έγινε.

Παραδείγματα αρνητικής πειθαρχίας/ Τιμωρίας

Η Γιώτα συνομιλούσε με τη φίλη της κατά τη διάρκεια του μαθήματος, οπότε ο δάσκαλος της έβαλε ακόμα περισσότερες ασκήσεις μαθηματικών στο σπίτι.


Ο Γιώργος έπαιζε μπάλα στο δρόμο αφού του είπαν να μην το κάνει. Τώρα πρέπει να κάνει τις δουλειές του αδερφού του για μια εβδομάδα εκτός από τις δικές του.

Τι καταλαβαίνει ένα παιδί από την τιμωρία

Το μήνυμα είναι: «Πρέπει να σταματήσετε να το κάνετε αυτό. είναι λάθος.” Τα παιδιά μαθαίνουν:

Ότι δεν μπορούν να μάθουν να ελέγχουν τις πράξεις τους.
Την συμπεριφορά τους πρέπει να την διαχειριστείτε εσείς.
Το να προσέχεις να μην σε πιάσουν είναι πιο σημαντικό από το να αλλάξεις.

Αποτελέσματα Τιμωρίας

  • Αρνητική αυτοεκτίμηση.
  • Αυξημένοι αγώνες εξουσίας.
  • Φόβος και αγανάκτηση μεταξύ σας.
  • Μειωμένη ακαδημαϊκή επίδοση.
Πειθαρχία

Πειθαρχία – Θετική Διαπαιδαγώγηση

Στην αντίθετη πλευρά βρίσκεται η πειθαρχία. Εδώ, προσπαθούμε να προλάβουμε καταστάσεις, να ελέγξουμε τα συναισθήματα μας και να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν πως μπορούν να διαχειριστούν μια κατάσταση.

Σε γενικές γραμμές, σκοπεύει σε λογική ή φυσική συνέπεια για τις αδικίες. Στοχεύει στην αλλαγή της μελλοντικής συμπεριφοράς βοηθώντας τα παιδιά να μάθουν από τα λάθη τους.

Εδώ εστιάζουμε στο παιδί και την συμπεριφορά του και πως το παιδί με την καθοδήγηση μας αλλά και μόνο του, θα καταφέρει να βρει λύσεις για επόμενη συμπεριφορά. Έτσι βοηθάμε την ανεξαρτησία αλλά και πολλές δεξιότητες της κοινωνικής και συναισθηματικής του ανάπτυξης. Χτίζουμε δηλαδή την αναγνώριση των συναισθημάτων αλλά και την αυτοδιαχείριση τους.

Πως βλέπουμε τα πράγματα από την πλευρά της πειθαρχίας

  • Η συμπεριφορά είναι μια μορφή επικοινωνίας που χρειάζεται κατανόηση.
  • Μέσα από τα όρια και την πειθαρχία δίνουμε σε ένα παιδί εναλλακτικές ώστε να διαχειριστεί μια κατάσταση στο μέλλον.

Πως τα καταφέρνουμε με την πειθαρχία;

  • Συνέπειες που πληρούν τα τρεις συμβάσεις: λογικές συνέπειες, που σχετίζονται με το πρόβλημα και προκύπτουν από τη συμπεριφορά ή τη δράση.
  • Οι φυσικές συνέπειες είναι το αναπόφευκτο αποτέλεσμα μιας δράσης.
  • Οι λογικές συνέπειες σχετίζονται επίσης με τη δράση της συμπεριφοράς. Αλλά δίνονται όταν επειδή η ενέργεια μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να τραυματιστεί κάποιος.

Παραδείγματα

  • Φυσικές συνέπειες:

Ο Κώστας δεν ήθελε να φορέσει το παντελόνι που του έδωσε η μαμά, προτίμησε να βάλει μια βερμούδα. Αφού φόρεσε τη βερμούδα στην παιδική χαρά, πάτησε σε λάσπες και βράχηκαν τα γόνατα και οι κάλτσες του.

  • Λογικές συνέπειες:

Ο Κώστας έκανε skateboard στο δρόμο αφού του είπαν να μην το κάνει. Επισημαίνετε ότι αφού έκανε την επιλογή να μην ακολουθήσει τους κανόνες, δεν του επιτρέπεται να χρησιμοποιεί το skateboard του για το υπόλοιπο της ημέρας.

Τα παιδιά μαθαίνουν

Το μήνυμα είναι: “Να τι μπορείτε ή πρέπει να κάνετε αντί αυτής της επιλογής”. Τα παιδιά μαθαίνουν:

  • Να ελέγχουν τις δικές τους ενέργειες.
  • Να μπορούν να διαχειριστούν τη δική τους συμπεριφορά μέσω αυτοσυγκράτησης.
  • Πρέπει να κάνουν αλλαγές στη συμπεριφορά τους εάν θέλουν να αποφύγουν την αντιμετώπιση των συνεπειών.

Αποτελέσματα της πειθαρχίας

  • Θετική αυτοεκτίμηση.
  • Μειωμένοι αγώνες εξουσίας.
  • Καλύτερες σχέσεις μεταξύ σας.
  • Αυξημένη ακαδημαϊκή επίδοση.

Πειθαρχία: Επίλογος

Μπορεί να μην προσεγγίζετε πάντα τη συμπεριφορά των παιδιών όπως θα θέλατε, ειδικά σε αγχωτικές στιγμές ή άλλες στιγμές που η κούραση είναι μεγάλη. Αλλά μπορείτε πάντα να κάνετε αλλαγές, τόσο στο σπίτι όσο και στο σχολείο. Δεν προσπαθούμε να προσεγγίσουμε το τέλειο, ούτε τα βλέπουμε όλα μαύρα ή άσπρα, το θέμα είναι να χτίσουμε ισορροπημένες σχέσεις με τα παιδιά και να μεγαλώσουμε μαζί τους.

Πηγή: Understood.


*Το KidNest παρέχει μια μεγάλη γκάμα σεμιναρίων που σκοπό έχουν να βοηθήσουν τους γονείς να ανταποκριθούν σε όλες τις προκλήσεις της γονεϊκότητας αποτελεσματικά. *

Μπορείτε επίσης να κλείσετε ραντεβού μαζί μου για μια διαδικτυακή συνεδρία συμβουλευτικής γονέων

Ενημέρωση κάθε μήνα στο Email σου

Nέα άρθρα, βίντεο και δωρεάν σεμινάρια

Περισσότερα άρθρα

Χρειάζεσαι βοήθεια;

Τα σεμινάρια του Kidnest αποτελούν σημαντικό βοήθημα για σένα. Με πρακτικές συμβουλές που θα σου δώσουν την αυτοπεποίθηση που χρειάζεσαι!

Ιωάννης Γλωσσόπουλος